Burmistrz co roku do dnia 31 maja przedstawia radzie raport o stanie gminy. Raport obejmuje podsumowanie działalności burmistrza w roku poprzednim, w szczególności realizację polityk, programów i strategii, uchwał rady gminy i budżetu obywatelskiego. Rada gminy rozpatruje raport podczas sesji, na której podejmowana jest uchwała rady gminy w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium burmistrzowi. Raport rozpatrywany jest w pierwszej kolejności. Nad przedstawionym raportem o stanie gminy przeprowadza się debatę.
W debacie nad raportem o stanie gminy mieszkańcy mogą zabierać głos. Mieszkaniec, który chciałby zabrać głos składa do przewodniczącego rady pisemne zgłoszenie poparte podpisami: – w gminie do 20 000 mieszkańców – co najmniej 20 osób. Zgłoszenie składa się najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień, na który została zwołana sesja, podczas której ma być przedstawiony raport o stanie gminy. Mieszkańcy są dopuszczani do głosu według kolejności otrzymania przez przewodniczącego rady zgłoszenia. Liczba mieszkańców mogących zabrać głos w debacie wynosi 15, chyba że rada postanowi o zwiększeniu tej liczby. Debata nad raportem o stanie gminy odbędzie się na sesji Rady Miejskiej w Zawadzkiem w dniu 24 czerwca 2024 r. Sesja odbędzie się w Urzędzie Miejskim w Zawadzkiem, ul. Dębowa 13. Zgłoszenia mieszkańców będą przyjmowane do dnia 21 czerwca 2024 r. w Urzędzie Miejskim w Zawadzkiem, w godzinach pracy urzędu. Zgłoszenie udziału w debacie oraz raport dostępne są w Biuletynie Informacji Publicznej www.bip.zawadzkie.pl w zakładce Raporty o stanie gminy pod linkiem: https://bip.zawadzkie.pl/download/attachment/23427/zgloszenie-do-udzialu-w-debacie-nad-raportem-o-stanie-gminy-zawadzkie-za-2023-r.rtf. Treść Raportu znajduje się pod linkiem: https://bip.zawadzkie.pl/download/attachment/23416/raport-o-stanie-gminy-za-2023-rok.pdf a suplement do niego pod linkiem: https://bip.zawadzkie.pl/download/attachment/23417/suplement-do-raportu-o-stanie-gminy-za-2023.pdf